اهل سنت اعتقاد دارند که صحابه کلهم
عدول! یعنی همه عادل هستند یا به نوعی می شود گفت:معتقدند صحابه هرچه
بگویند و هرچه انجام دهند،درست است! آنها کار خلافی انجام نمی دهند،دروغ
نمی گویند و غیره
اما یکی از هزاران دلیل ما بر این که"عدالت صحابه"یک
دروغ و بدعتی بیش نیست،روایتی هست که در صحیح بخاری-صحیح ترین کتاب اهل
سنت- وجود دارد.دقت کنید:
زید بن ارقم
صحابی می گوید:از عبدالله ابن ابی شنیدم که می گفت:به افرادی که در نزد
رسول خداص هستند،انفاق نکنید تا از کنار پیامبرص،پراکنده شوند و اگر به سوی
ما بازگشتند، عزیزان،ذلیلان را بیرون خواهند کرد.(زید می گوید)این را برای
عمویم یا عمر نقل کردم،او هم برای رسول خداص نقل کرد و رسول خداص من را
خواند و قضیه برایشان نقل کردم
رسول خدا فرستاد به سوی عبدالله بن ابی و
یاران او،و آنها قسم خوردند که چنین چیزی نگفته اند،پس رسول خداص من را
تکذیب کرد...پس در خانه نشسته بودم..."پس خداوند این آیه را نازل کرد:{ إذا
جاءک المنافقون } به سوی رسول خدا ص رفتم و او این آیه را خواندند و
فرمودند:ای زید،همانا خداوند تو را تصدیق کرد
...عَنْ
زَیْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ کُنْتُ فِی غَزَاةٍ فَسَمِعْتُ عَبْدَ اللَّهِ
بْنَ أُبَیٍّ یَقُولُ لَا تُنْفِقُوا عَلَى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ
حَتَّى یَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِهِ وَلَئِنْ رَجَعْنَا مِنْ عِنْدِهِ
لَیُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ فَذَکَرْتُ ذَلِکَ لِعَمِّی
أَوْ لِعُمَرَ فَذَکَرَهُ لِلنَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ
فَدَعَانِی فَحَدَّثْتُهُ فَأَرْسَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِلَى عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أُبَیٍّ وَأَصْحَابِهِ
فَحَلَفُوا مَا قَالُوا فَکَذَّبَنِی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَصَدَّقَهُ فَأَصَابَنِی هَمٌّ لَمْ یُصِبْنِی
مِثْلُهُ قَطُّ فَجَلَسْتُ فِی الْبَیْتِ فَقَالَ لِی عَمِّی مَا أَرَدْتَ
إِلَى أَنْ کَذَّبَکَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ
وَمَقَتَکَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى
{ إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ }
فَبَعَثَ إِلَیَّ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَرَأَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ قَدْ صَدَّقَکَ یَا زَیْدُ.صحیح بخاری ج2ص189 .
وهابی شاید در اینجا بگوید:نخیر.منظور از کذب در این روایت،خطا و اشتباه هست.
می
گوییم:کذب،معنایش واضح و روشن است و به معنی خطا و اشتباه محسوب نمی
شود،وگرنه پیامبرص به او می گفت:زید اشتباه کرده و خطا کرده است.زید نیز به
نوعی ناراحت شد و در خانه نشست
شاید وهابی در اینجا بگوید:بالاخره در
آخر،خداوند زید را تصدیق کرد! می گوییم:بله درست است و اصلا منظور ما از
نقل این روایت،این نیست که زید راست گفته،یا نه،بلکه منظور ما
این است که،پیامبرص به چیزی به نام"عدالت صحابه"-که اهل سنت از خود ساخته
اند-اعتقاد نداشت و تردیدی در تکذیب زید نکرد! زیرا وقتی قضیه را
شنیدند،پیامبرص-مانند وهابیون امروزی-نگفتند:نه نه نه نه رضی الله عنهم و
رضوا عنه!!پس این عدالت صحابه،دراین جا کجا رفت؟؟
مطالب مرتبط:
ارتداد صحابه بعد از پیامبر (ص) از کتب معتبر اهل سنت+تصویر کتاب
آیا ابوبکر یار غار رسول الله ص بود؟
حذف نظر امیرالمومنین ع درباره ابوبکر و عمر+ تصویر کتاب
مخالفت عثمان با سنت رسول خداص+تصویر کتاب