انصار آل محمد(ص)

انصار آل محمد(ص)

انصار آل محمد للرد علی النواصب

طبقه بندی موضوعی

برای دانلود تصاویر با کیفیت اصلی کلیک کنید
یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ . المائده / 67 .
اى پیامبر ، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ، ابلاغ کن و اگر نکنى پیامش را نرسانده‏اى . و خدا تو را از [گزندِ] مردم نگاه مى‏دارد . آرى ، خدا گروه کافران را هدایت نمى‏کند .
این آیه،یکی از آیاتی است که وهابیون؛زیاد خوش ندارند که آن را بخوانند و در واقع از دیدن آن،کراهت دارند! شاید بپرسید علتش چیست!
علتش را در این مقاله خواهید دید.
بعد از حجة الوداع ، رسول خدا صلی الله علیه و آله در راه بازگشت به مدینه این آیه را از جبرئیل در یافت نمود
خداوند در این آیه فرمان ابلاغ امر مهمی را می‌دهد که از نظر اهمیت؛همتراز با اصل رسالت آن حضرت است که اگر پیامبر آن را انجام ندهد ، اصل رسالت آن حضرت برباد می‌رفت .(چون خداوند می فرماید:اگر این کار را نکنی،گویا اصلا پیامبر هم نبوده ایی)
علاوه بر روایات موجود در نزد شیعه؛روایاتی در کتاب‌های اهل سنت نیز وجود دارد که ثابت می‌کند ، این آیه قبل از واقعه غدیر و در باره ولایت امیر مؤمنان علیه السلام نازل شده است؛که ما در اینجا،فقط یکی از آنان را خدمتتان ارائه می دهیم
إبن أبی حاتم (متوفای 327 هـ) یکی از مفسران بزرگ اهل تسنن از أبو سعید خدری چنین آورده:
 حَدَّثَنَا أَبِی، ثنا عُثْمَانُ بْنُ خُرَّزَادَ، ثنا إِسْمَاعِیلُ بْنُ زَکَرِیَّا، ثنا عَلِیُّ بْنُ عَابِسٍ، عَنِ الأَعْمَشِ ابنى الحجاب، عَنْ عَطِیَّةَ الْعَوْفِیِّ، عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ، قَالَ:"نَزَلَتْ هَذِهِ الآیَةُ  " یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ "  فِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ".
این آیه در شان علی بن ا ابی طالب نازل شده است.
تفسیر ابن أبی حاتم ، ج 1 ، ص 1172 ، ح6609 ناشر : المکتبة نزار مصطفی

تصحیح روایات تفسیر ابن ابی حاتم :
خود او در مقدمه تفسیرش ، تمام روایات کتابش را در تفسیر آیات ، صحیح‌ترین روایت‌های ممکن می‌داند :
فتحریت اخراج ذلک باصح الاخبار اسنادا ، واشبهها متنا ، فاذا وجدت التفسیر عن رسول الله صلى الله علیه وسلم - لم اذکر معه احدا من الصحابة ممن اتى بمثل ذلک ، واذا وجدته عن الصحابة فان کانوا متفقین ذکرته عن اعلاهم درجة باصح الاسانید ، وسمیت موافقیهم بحذف الاسناد .
صحیح ترین اخبار را از جهت سند و متن انتخاب کردم ؛ پس اگر از رسول خدا صلی الله علیه و آله سخنی در تفسیر دیدم و صحابه نیز سخنی داشته‌اند سخن رسول را ترجیح دادم ، و اگر از صحابه سخنی در تفسیر نقل کردم صحیح‌ترین آن را از جهت رتبه و درجه نقل کردم و نام موافقان آن را با حذف سند آورده‌ام .


ابن تیمیه،امام نواصب (متوفای 728هـ) که همراه با معاویه؛رقابت نزدیکی در بغض آل محمدص با هم دارند،،تفسیر ابن أبی حاتم را جزء تفاسیری می‌داند که روایات آن در تفسیر قابل اعتماد و آن را زبان راستگوی اسلام می داند :
أئمة أهل التفسیر الذین ینقلونها بالأسانید المعروفة کتفسیر ابن جریج وسعید بن أبی عروبة وعبد الرزاق وعبد بن حمید و أحمد وإسحاق وتفسیر بقی بن مخلد وابن جریر الطبری ومحمد بن أسلم الطوسی وابن أبی حاتم وأبی بکر بن المنذر وغیرهم من العلماء الأکابر الذین لهم فی الإسلام لسان صدق و تفاسیرهم متضمنة للمنقولات التی یعتمد علیها فی التفسیر .
پیشوایان از مفسران که تفسیرشان را با سندهای شناخته شده نوشته اند مانند: ابن جریح، سعید بن ابی عروه، عبد الرزاق ، عبد بن حمید ، احمد ، اسحاق ، بقی بن مخلد ، ابن جریر طبری ، محمد بن اسلم طوسی ، ابن ابی حاتم و ابوبکر بن منذر وغیر آنان از دانشمندان و بزرگانی که زبان راستگوی اسلام بودند و محتوای تفاسیرشان مورد اعتماد است.
منهاج السنة النبویة ، ج 7 ، ص 179 ، تحقیق : د. محمد رشاد سالم ، ناشر : مؤسسة قرطبة ، الطبعة : الأولى ، 1406هـ .

بنابراین ، ابن أبی حاتم که به گفته ابن تیمیه ، زبان راستگوی اسلام است ، این روایت را «اصح الأسانید» می‌داند.
دیگر بزرگان اهل سنت نیز،شان نزول این آیه را در حق علی بن ابی طالب و غدیر خم می دانند.
حاکم حسکانی به نقل از ابن عباس
ثعلبی از ابن عباس و امام باقر علیه السلام
واحدی نیسابوری از ابی سعید خدری
ابن عساکر از ابی سعید خدری با سند صد در صد صحیح
و...
دیدید که ابن ابی حاتم نقل کرد که این آیه در حق علی ع نازل شده؛و خودش هم در مقدمه کتابش گفته بود؛فقط روایات صحیح را -یا صحیح ترین روایات را اورده ام و ابن تیمیه هم گفت:روایات موجود در تفسیر ابن ابی حاتم،قابل اعتماد هستند

وهابیون و عزیزان اهل تسنن،چه پاسخی درباره این آیه،و شان نزول آن دارند؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی