انصار آل محمد(ص)

انصار آل محمد(ص)

انصار آل محمد للرد علی النواصب

طبقه بندی موضوعی

ماوردی بصری شافعی در کتاب الحاوی الکبیر می‌نویسد:

فأما السنور فضربان : أهلی ووحشی
وأما السنور البری ففی إباحة أکله وجهان کابن آوى :
أحدهما : یؤکل وهو مقتضی تعلیل الشافعی ، لأنه لا یبتدیء بالعدوی.
والثانی : لا یؤکل ، وهو مقتضى تعلیل المروزی ، لأنه یعیش بأنیابه.
قال الشافعی : ویؤکل الوبر والقنفذ والوبر دویبة سوداء أکبر من ابن عرس. وفی أکل ابن عرس وجهان:
أحدهما یؤکل . على مقتضى تعلیل الشافعی.
والثانی : لا یؤکل ، على مقتضى تعلیل المروزی.
فإن قیل : فکیف أبحتم أکل القنفذ وقد روی أبو هریرة أنها ذکرت عند رسول الله (ص) فقال : «خبیثة من الخبائث»
قیل : یحتمل إن صح الحدیث على أنها خبیثة الفعل دون اللحم ، لما فیه من إخفاء رأسه عند التعرض لذبحه ، وإبداء شوکه عند أخذه.
فأما أم حبین ففی إباحة أکلها وجهان :
أحدهما : تؤکل ، وهو مقتضی کلام تعلیل الشافعی ، وقد نص على أن فیه الجزاء
والوجه الثانی : أنها لا تؤکل ، وهو مقتضى تعلیل المروزی، وقد قال فیها البدوی ما قال
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

اما گربه دو قسم است: اهلی و وحشی
اما گربه کوهی : در باره جواز خوردن آن دو نظر وجود دارد : یک نظر این است که خورده می‌شود و این نظر مقتضای استدلال شافعی است ؛ چون ابتدا به حمله نمی‌کند.
نظر دیگر این است که جایز نیست و مقتضای استدلال مروزی است ؛ چون به خاطر نیش‌هایش زنده است (گوشت‌خوار است).
 
 

شافعی گفته: خوردن وبر و جوجه تیغی جایز است . وبر حیوان کوچکی است سیاره رنگ و بزرگتر از راسو (موش خرما) .
 
 

در باره خوردن راسو نیز دو نظر وجود دارد : یک نظر این است که جایز است و این نظر مقتضای استدلال شافعی است
دوم : جایز نیست و این مقتضای استدلال مروزی است.
 
 
 

اگر گفته شود که چگونه خوردن جوجه تیغی را جایز می‌دانید ؛ با این که ابوهریره نقل کرده است که نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله در باره آن سخن گفته شد ، آن حضرت فرمود: «یکی از خبیث‌ها است»
 
 

گفته شده: اگر حدیث صحیح باشد، احتمال دارد این است که این حیوانات کارش بد است نه گوشتش ؛ چون در هنگامی برای سر بریدن او اقدام می‌شود، سرش را مخفی کرده و تیغ‌هایش را در هنگام گرفتن آشکار می‌کند
اما ام حبین (بزمجه) در باره خوردن آن نیز دو دیدگاه وجود دارد:
 
 

نظر اول این است که خورده می‌شود و این دیدگاه مقتضای استدلال شافعی است.
نظر دوم این است که خورده نمی‌شود و این نظر مقتضای استدلال مروزی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی